1. Velg et system som kan skreddersys til dine spesielle behov.
Forskjellige organisasjoner, være seg foreninger, idrettslag eller arrangører, har alle forskjellige behov. Det kan være konkurranser, registreringer og påmeldinger. Men også forskjellige løsninger unike for den enkelte. Da er det ekstra viktig å velge et system som tar høyde for dette. Med utviklere som har kompetansen til å tilpasse systemet så det fanger opp alt og gjør jobben enkel – enten du er medlem eller administrator.
Rubic har skreddersydd systemer blant annet for særforbund som Norges Skytterforbund (NSF) og Norsk Selskap for Fotografi /NSFF).
2. Velg et medlemssystem med app
Et medlemssystem skal være enkelt for brukerne. En organisasjon må du ha et system som fungerer både for medlemmer i alle aldre og støtteapparatet. Med en app blir terskelen lavere for å engasjere seg, sette seg inn i funksjonaliteten og bruke det daglig.
Rubic var først i Norge med både app og medlemsregister, og ser en stor fordel i at appen kom først. Vi har lang erfaring, og versjonen av LagetMitt som brukes i dag er tredje generasjon. Appen har blitt stadig oppdatert for bedre og enklere funksjonalitet for alle typer brukere.

3. Velg et system med fokus på brukervennlighet og de som skal bruke det
I Rubic hører vi på brukerne våre. Hver fjortende dag lanserer vi oppdateringer, og Rubic er alltid levende. Dersom noen etterlyser en funksjon eller noe som kan underlette for dem, gjør vi vårt beste for å løse det. Rubic er et levende medlemssystem som hører på brukeren, og målet er alltid at det skal være enkelt og brukervennlig.
4. Velg et system som lar deg kommunisere med alle medlemmer
Når du velger et medlemssystem som gir deg god oversikt over alle medlemmene, bør du også sørge for at du har mulighet til å kommunisere med dem fra samme system. I Rubic kan du sende ut e-poster og tekstmeldinger, og fra LagetMitt kan man sende ut pushvarsler. Mottakeren velger selv hvor ofte varlsene kommer. Med Rubic blir det enklere å kommunisere med mange – eller få.

5. Velg et system som gjør det enkelt for frivillige
De viktigste menneskene i Dugnads-Norge er de frivillige. De som tar på seg verv og er primus motor – de som bruker fritiden sin for å holde hjulene i gang. For å beholde disse ressursene er det viktig med verktøy som forenkler. Med et enkelt, oversiktlig og digitalt medlemssystem fjerner man de manuelle oppgavene. Det frigjør tid til det som er viktig og øker lysten til å bidra. På den måten hindrer man også høy utskiftning av sentrale roller.
6. Velg et system som er skreddersydd ulike roller
I en organisasjon, idrettsklubb eller forening er noen lønnet, andre jobber frivillig. Det er viktig å velge et system som er skreddersydd de ulike rollene og vervene man har. Det frigir tid. Fordeler du treningstider har du ikke behov for den samme tilgangen økonomifunksjonen har. I Rubic er grensesnittet tilpasset hver rolle, og alle unødvendige funksjoner for rollen man fyller er fjernet. Når du logger deg inn som daglig leder, trener, dugnadsansvarlig eller styremedlem vil du ha tilgang på de funksjonene som underletter dine oppgaver.
Ved valg av system bør man velge ett der flere ulike roller kan jobbe med hver sine ting, men også sammen.
7. Velg et system som gir deg oversikt over utestående medlemskontingent
Selv om et medlemssystem koster penger, går de fleste likevel i pluss. I Rubic kan du enkelt fakturere og holde oversikt over betalte og ubetalte kontingenter og avgifter. Du kan sende ut e-poster, purringer og sjekke status på betalingene. Medlemmene kan enkelt betale fakturaen gjennom appen, og de har god oversikt over hva de skylder.
8. Bruk et NIF-godkjent system
Selv om du er en arrangør eller forening, og ikke et idrettslag, har dette sine fordeler i måten systemet er lagt opp på. Bakgrunnen er at norsk idrett skal kunne telle antall medlemmer, og ikke antall medlemskap. Dette blant annet for å sikre en mer rettferdig fordeling av støtteordningene.
Med Rubic får du både et NIF-godkjent medlemsregister og sporbar betaling.