Foreninger og arrangører er helt avhengig av å få inn medlemskontingenten for å kunne organisere alt fra månedlige aktiviteter til større samlinger, og ikke minst for å distribuere informasjon til medlemmer og frivillige. Derfor er det ofte en stor utfordring når foreninger og arrangører sliter med å få inn medlemskontingenten.
En av grunnene til at det kan være vanskelig å få inn medlemskontingenten er at mange foreninger og arrangører fremdeles bruker utdaterte, og lite fleksible, løsninger for å kreve den inn. I denne sammenheng tenker vi spesielt på bruken av brev per post.
Det er jo ikke til å stikke under stol at det hender fakturaer som kommer per post forsvinner blant andre papirer på kjøkkenbenken eller andre steder i hjemmet. Dette har du helt sikkert også opplevd. Og da vet du at dette selvfølgelig ikke betyr at du ikke hadde planlagt å betale, det ble bare glemt og forsvant i kaoset.
Medlemskontingenten er din viktigste inntekt. Les mer om hvorfor den kan være avgjørende for at dere får gjennomført aktiviteter her.
– Prosessen er blitt veldig mye mer rasjonell
De Sandvigske Samlingers Venner er en venneforening tilknyttet Maihaugen på Lillehammer. Med sine 2 500 medlemskap er de en av landets største museums-venneforeninger. I flere år opplevde foreningen at det var vanskelig å få innbetalt medlemskontingenten fra sine medlemmer. Mye av årsaken til dette lå i det at de sendte fakturaene ut per post. Når det er snakk om over 2 000 konvolutter pakket manuelt av flittige fingre, er det ikke rart dette var både tidkrevende og kostbart.
I 2017 gikk de over til å bruke Rubic sine digitale medlemsregistre, og i dag sendes all informasjon, også fakturaer, til medlemsmassen på SMS eller e-post. – Prosessen er blitt veldig mye mer rasjonell, forteller Svend Strand, leder i De Sandvigske Samlingers Venner.
Vil du lese mer om De Sandvigske Samlingers Venner og deres erfaringer med Rubic? Her forteller Svend Strand om hvordan overgangen til det digitale systemet ga voldsomt økt pågang og interesse for spesialvisningene ved Maihaugen.
Kommer posten frem?
En annen grunn til at det kan være problematisk å få inn medlemskontingenten når fakturaen sendes ut per post, er det at folk har en tendens til å flytte på seg og bytte adresse. Hvis du noen gang har forsøkt å sende ut masse brev i posten på en gang, så vet du hvor vanlig det er at en stor prosentandel av brevene du sendte ut, kommer i retur. Som regel er dette på grunn av at mottakeren har flyttet og endret adresse. Og det sier seg jo selv at fakturaen ikke blir betalt hvis den heller ikke kom frem.
I foreningsarbeid og når det gjelder organisering av frivillige handler mye om god kommunikasjonsflyt. Les mer om hvordan Rubic kan hjelpe deg med å nå ut til både medlemmer og frivillige her.
Få inn kontingenten med Rubic
Ved å oppgradere et utdatert medlemssystem, kan du få inn en langt større andel av medlemskontingenten. Vi kan så godt som garantere deg at du vil ha tjent inn pengene du bruker på overgangen til et nytt system allerede ved første fakturautsendelse, rett og slett fordi langt flere faktisk vil huske å betale innen fristen.