Både idrettslag, klubber, foreninger, arrangører og mange andre organisasjoner er avhengige av at medlemmene betaler fakturaene til fristen. Mye av dette er drevet på frivillig basis, så pengene som betales inn skal ikke nødvendigvis brukes til å lønne ledelsen. Inntekten er rett og slett det som gjør det mulig å arrangere stevner, møter, samlinger, spesialvisninger og større arrangementer for alle medlemmene.
Det beste i livet er gratis, men…
Lars Tungen, nestleder i Kvam Historiske Forening, understreker hvor viktig det er for en forening å ha en økonomi. Du kommer langt med å tenke at det beste i livet er gratis, og i det store og det hele så stemmer det jo, men det kan i mange tilfeller også være nødvendig med penger for å få gjennomført morsomme aktiviteter.
Våre fem beste tips
Det er mange gode grunner til å ha en forening med god økonomisk styring og en økonomi som gjør det mulig å organisere aktiviteter medlemmene setter pris på. Rubic har hjulpet mange lag og foreninger med å få orden på økonomien. Rune har faktisk vært med på å effektivisere over 100 lag og foreninger, og det kommer stadig flere til. Vil du også få bedre kontroll over økonomien i din forening eller din organisasjon? Begynn med å lese våre fem aller beste tips til hvordan du får medlemmene dine til å betale fakturaen i tide.
1. Ha oppdatert kontaktinformasjon
For at medlemmet skal kunne betale en faktura, er det først og fremst essensielt at de faktisk mottar den, og da er det igjen viktig at du har riktig kontaktinformasjon til medlemmet. Dette høres kanskje enkelt ut, men i realiteten er det ofte en stor utfordring.
Med Rubic kan du enkelt holde oversikt over alle medlemmenes kontaktinformasjon. Dette er mye takket være det at medlemmets informasjon sømløs oppdateres alle steder, hvis det først oppdateres ett sted. Det er også enkelt for medlemmet å se hvilke informasjon vedkommende står registrert med, og derfor også enkelt for ham eller henne å oppdage feil.
2. Send ut betalingsinformasjon elektronisk
I tillegg til å ha medlemmets kontaktinformasjon på plass, vil det i de aller fleste tilfeller lønne seg å sende ut betalingsinformasjonen elektronisk. Selv om kontaktinformasjonen er riktig og en faktura som sendes med posten kommer frem til riktig person, er det ikke dermed nødvendigvis sagt at denne ikke går i glemmeboka. Det er mye lettere å glemme å betale en papirfaktura enn å glemme å betale en faktura, hvis du klart og tydelig ser at den er registrert som ubetalt når du logger deg inn i medlemssystemet.
Dette er en funksjonalitet du får med Rubic sitt digitale medlemssystem. I dag er det mulig å sende ut en SMS eller en e-post med en lenke til medlemmets faktura. Medlemmet vil også se at det står en eller flere utestående betalinger registrert på seg og andre familiemedlemmer hver gang de logger inn på sin side. Nytt av året er også muligheten for å sende ut din faktura som eFaktura. Dette er en betalingsløsning som er enkel å bruke både for avsender og mottaker, og som i tillegg sikrer det at fakturaen blir synlig i kundens nettbank.
3. Sørg for god kommunikasjonsflyt
Det er viktig å holde kontakten med sine medlemmer slik at de ser verdien av medlemskapet sitt. Det gjør du ved å sørge for at det er god kommunikasjonsflyt ut fra ledelse og administrasjon. Send ut e-poster eller SMS-er til alle dine medlemmer eller opprett egne landingssider for ditt neste arrangement, slik at medlemmet føler seg oppdatert og informert.
Dette gjør du enkelt med flere av våre moduler, blant annet Rubic Medlem og Rubic Påmelding. Vil du lese mer om våre moduler? Her finner du masse nyttig informasjon om hva de ulike modulene inneholder og hvordan du kan bruke dem til å kommunisere med dine medlemmer.
4. Gjør det enkelt for medlemmene
De aller færreste unngår å betale en faktura med vilje. Som regel har det sin årsak i at det rett og slett ble glemt. Ved å gjøre det enkelt for medlemmene dine å se hvorvidt de har eller ikke har betalt sin faktura, kan du være ganske sikker på at flere vil sørge for å betale. Med Rubic er det kjempeenkelt å ha oversikt hele familiens utestående og innbetalte fakturaer.
5. Bruk Rubic Kompis
Når dette er sagt, så er det ikke til å legge skjul på at foreninger med 1 000, 2 000 eller 10 000 medlemmer ikke nødvendigvis har kapasitet til å opprettholde kommunikasjonsflyten med sine medlemmer. Det kan også være vanskelig å ha fullstendig oversikt over alle utestående betalinger når medlemsmassen bikker et visst nivå.
Sett derfor bort administrasjonen til oss Rubic via vår tjeneste Rubic Kompis. Vi hjelper deg med å drifte din forening og sørger for at pengene ruller inn på din konto.